خانم هایی که یائسه می شوند مشکلاتی مثل گرگرفتگی، افزایش موهای زائد و... را تجربه می کنند اما یکی از مشکلاتی که این افراد را آزار می دهد، آتروفی واژن است، به این معنی که دیواره واژن نازک تر، خشک تر و ملتهب تر می شود. این آتروفی در نهایت منجر به دیسپارونیا می شود که در زبان عامیانه با عنوان رابطه جنسی دردناک شناخته می شود.
آتروفی واژن به دلیل کاهش سطح استروژن رخ می دهد. یک متخصص زنان و زایمان درباره این پدیده چنین می گوید: " بعضی از خانم ها یکسال بعد از یائسگی دچار آتروفی واژن می شوند و بعضی ها هم 10 سال پس از یائسگی. اما مطمئن باشید که این پدیده به سراغتان خواهد آمد".

این حالت علاوه بر ایجاد مشکل در رابطه جنسی می تواند باعث بروز خارش و سوزش نیز بشود. چرب کننده ها می توانن درد ناشی از نزدیکی را کمتر کنند اما استروژن درمانی راهی است که توسط متخصصان پیشنهاد می شود. استروژن درمانی می تواند بصورت مصرف قرص باشد که این هورمون درمانی خوراکی خطرات و عوارض جانبی زیادی دارد. استفاده استروژن بصورت موضعی و با استفاده از ژل ها، کرم ها، شیاف ها و حلقه ها هم یک راه است که مناسب تر از استروژن خوراکی می باشد زیرا در طی این فرآیند دیگر استروژن وارد جریان خون نمی شود اما گاهی این روش باعث افزایش چربی در ناحیه شکم می شود.
اخیرا در کنار این روش های سنتی ذکر شده، یک درمان نسبتا جدید وجود دارد که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ماریا سوفوکلز، متخصص زنان و زایمان است و یکی از اولین پزشکان ایالات متحده می باشد که در غذا و داروی امریکا (FDA) این دستگاه را مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد این یکی از بهترین روش ها برای درمان آتروفی واژن و بی اختیاری واژن است که به بهبود بی اختیاری ادرار ناشی از آتروفی نیز کمک می کند.

برخلاف خالکوبی لیزری و لایه برداری لیزری که خیلی دردناک است، این روش دردی ندارد زیرا گیرنده های درد داخل واژن کم تر از گیرنده های درد سطح پوست است و از طرفی هم قدرت نفوذ این لیزر زیاد نیست و تا اعماق نفوذ نمی کند که بخواهد دردناک باشد. پزشکان می گویند که عمق این نفوذ خیلی کم است و به گیرنده های درد نمی رسد. لازم به ذکر است که این روش فقط 10 دقیقه طول می کشد. این درمان ماهی یک جلسه و به مدت سه ماه ادامه دارد و آثار همین سه جلسه تا سه سال ادامه دارد و ممکن است بعد از سه سال لازم باشد که یک جلسه دیگر  درمان انجام شود.

از آن جا که بعضی ها به استروژن درمانی حساسیت دارند و از طرفی هم استروژن درمانی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد، پس این بهترین روش برای خانم هایی است که به آتروفی واژن دچار هستند. این روش عوارض جانبی ندارد.

منبع :
www.prevention.com